Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

CYBERBULLYING: 10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί


Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, το σχολείο είναι το κέντρο της ζωής των περισσότερων μαθητών . Έτσι, όταν το cyberbullying (κυβερνοεκφοβισμός ή κυβερνοβασανισμός) συμβαίνει , δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι επηρεάζει το σχολικό περιβάλλον . Παρακάτω θα βρείτε δέκα πράγματα σχετικά με το cyberbullying που κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να γνωρίζει.

Το Cyberbullying μεταφέρεται στην τάξη .

Ακόμα και όταν η παρενόχληση συμβαίνει στον κυβερνοχώρο μετά το σχολείο , οι συνέπειες διεισδύουν στις αίθουσες και τους διαδρόμους του σχολείου κατά τις σχολικές ημέρες . Κατά συνέπεια , οι μαθητές όχι μόνο βιώνουν υψηλά επίπεδα άγχους και ανησυχίας κατά τη διάρκεια του σχολείου , αλλά , επίσης, θεωρούν ότι είναι δύσκολο να συγκεντρωθούν στις σπουδές τους . Ως αποτέλεσμα , η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο έχει μετατραπεί ήδη σε ένα σχολικό ζήτημα που οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να αγνοήσουν.

Υπάρχουν περισσότερα από ένα είδος εκφοβισμού/βασανισμού στον κυβερνοχώρο.

Τα γραπτά μηνύματα (SMS) , το chat και τα μηνύματα μέσω instant messengers/Facebook κα είναι μερικές από τις πιο κοινές δραστηριότητες μεταξύ των παιδιών online . Συνδυάστε αυτό με την χρήση των social media και τα παιδιά χρησιμοποιούν την τεχνολογία περισσότερο από ό, τι οι περισσότεροι ενήλικες . Αλλά ακριβώς όπως και κάθε άλλη κοινωνική δραστηριότητα η ευκαιρία για εκφοβισμό υπάρχει . Στην πραγματικότητα , υπάρχουν πέντε βασικοί τρόποι που οι άλλοι cyberbully παιδιά. Αυτές περιλαμβάνουν παρενόχληση , κλοπή διαδικτυακής ταυτότητας, κατάχρηση φωτογραφιών , τη δημιουργία π.χ. blogs και ιστοσελίδες που στοχοποιούν τα θύματα και συμμετοχή σε “happy slapping”*
*“happy slapping”: Μόδα βρετανικής προέλευσης όπου ομάδα ατόμων επιτίθεται σε θύμα με στόχο την ψηφιακή καταγραφή του βασανισμού και την διανομή του υλικού στο διαδίκτυο.

Οι συνέπειες του cyberbullying είναι σημαντικές .

Τόσο ο παραδοσιακός εκφοβισμός όσο και η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο προκαλούν σημαντική συναισθηματική και ψυχολογική δυσφορία . Στην πραγματικότητα , ακριβώς όπως και κάθε άλλο θύμα παρενόχλησης , τα παιδιά θύματα του ψηφιακού εκφοβισμού αισθάνονται φόβο , χαμηλή αυτοεκτίμηση , κατάθλιψη και άγχος . Όμως, οι στόχοι του cyberbullying έχουν επίσης να αντιμετωπίσουν κάποιες μοναδικές συνέπειες, νοιώουν τσακισμένοι, ευάλωτοι , αδύναμοι , εκτεθειμένοι , ταπεινωμένοι , απομονωμένοι , φτάνουν ακόμη και σε ακραία σημεία όπως να χάσουν το ενδιαφέρον τους για ζωή .

Τα θύματα του cyberbullying συχνά δεν λένε σε κανέναν τι συμβαίνει .
Ακριβώς όπως τα θύματα του παραδοσιακού εκφοβισμού , τα θύματα της διαδικτυακής παρενόχλησης συχνά δεν το μιλούν σε κανέναν για την παρενόχληση που βιώνουν. Οι λόγοι ποικίλουν, μπορεί να αισθάνονται ντροπή ή ναν φοβούνται ότι οι άλλοι θα νομίζουν ότι το αξίζουν .

Η διδασκαλία σε νεαρή ηλικία του τρόπου συμπεριφοράς online είναι σημαντική . (netiquette)
Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να συζητούν για την ασφάλεια online και την παρενόχληση στον κυβερνοχώρο με τους μαθητές τους σε τακτική βάση. Η ενημέρωση μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην πρόληψη της παρενόχληση στον κυβερνοχώρο .

Υπάρχουν λόγοι που που οδηγούν τα παιδιά στο cyberbullying.

Ένα από τα πρώτα βήματα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παρενόχλησης στον κυβερνοχώρο είναι η κατανόηση γιατί τα παιδιά καταφεύγουν σε αυτήν . Αν και οι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά επιδίδονται σε κυβερνοβασανισμό ποικίλουν, οι πιο συχνοι είναι ο θυμός και εκδίκηση. Άλλα παιδιά , επιδίδονται σε cyberbullying γιατί το κάνουν οι άλλοι, για να διαδώσουν φήμες ή απλώς από πλήξη .

Ούτε οι δάσκαλοι ξεφεύγουν από το cyberbullying .
Τα παιδιά μπορούν επιτεθούν και σε δασκάλους και άλλους ενήλικες με τους ίδιους τρόπους που επιτίθενται τους συμμαθητές τους . Αλλά με άλλους τρόπους . Ένας τρόπος είναι μέσω cyberbaiting . Το Cyberbaiting συμβαίνει όταν ένα μαθητής ωθεί τον εκπαιδευτικό σε ακραία αντίδραση στην τάξη και στη συνέχεια καταγράφει την αντίδραση . Στη συνέχεια, το υλικό μπορεί να δημοσιευτεί online με την ελπίδα να ταπεινώσει τον δάσκαλο . Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να είναι έτοιμοι να αποτρέψουν τέτοιου είδους ενέργειες στις τάξεις τους.

Το Sexting* και η σεξουαλική παρενόχληση είναι μεγάλα ζητήματα .

Αν και μπορεί να είναι εύκολο να υποθέσουμε ότι το sexting και η σεξουαλική παρενόχληση δεν συμβαίνει στο σχολείο μας , είναι αφελές να το πιστεύουμε αυτό . Το sexting είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα μεταξύ των εφήβων σήμερα . Στην πραγματικότητα , μελέτη (στο Ηνωμένο Βασίλειο) διαπίστωσε ότι το 30 τοις εκατό των εφήβων παραδέχονται την αποστολή ακατάλληλων κειμένων σε φίλους και περισσότεροι από το ήμισυ του συνόλου παραδέχτηκαν ότι τους έχει ζητηθεί να στείλουν μια γυμνή φωτογραφία . Οι συνέπειες του sexting είναι σημαντικές και δεν πρέπει ποτέ να αγνοηθούν .
*Τι είναι το sexting;
O όρος sexting δημιουργήθηκε από τον Αυστραλιανό Τύπο πρίν 2 περίπου χρόνια και περιγράφει την χρήση της τεχνολογίας για να μοιραστούν οι άνθρωποι σεξουαλικής φύσης περιεχόμενο. Προέρχεται από την ένωση δυο λέξεων "sex" + "texting", όπου texting είναι ο αγγλικός όρος για την αποστολή γραπτού, ηλεκτρονικού μηνύματος. Αυτό το περιεχόμενο μπορεί να είναι οτιδήποτε, από SMS, μερικώς γυμνές φωτογραφίες έως καθαρά σεξουαλικές εικόνες ή βίντεο. Πολύ συχνά συμβαίνει ανάμεσα σε συντρόφους αλλά και σε ομάδες και μπορεί να γίνει μέσω μιας πληθώρας συσκευών (Η/Υ, κινητό, ΧΒΟΧ, Nintendo κλπ), τεχνολογιών και διαδικτυακών τόπων. Τα πιο συνηθισμένα μέρη όμως είναι το MMS, Skype, και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστότοποι όπου μπορεί κανείς να μοιραστεί φωτογραφίες(Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr, YouTube κλπ)

Τα παιδιά θα βρουν δημιουργικούς τρόπους για να κάνουν κατάχρηση της τεχνολογίας .

Κάθε φορά που αναπτύσεται μια νέα τεχνολογία, τα παιδιά είναι οι πρώτοιπου θα την δοκιμάσουν . Τα παιδιά , επίσης, είναι τα πρώτα που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να εκφοβίσουν και να παρενοχλούν τους άλλους . Για παράδειγμα , το SnapChat είχε αρχικά σχεδιαστεί για να προσφέρουν κείμενα που διαρκούν μόνο μερικά δευτερόλεπτα . Όμως, τα παιδιά γρήγορα έμαθαν πώς να αποθηκεύσουν τις φωτογραφίες και τα κείμενα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα . Ενώ οι ενήλικες μπορεί ποτέ να μην καλύψουν τη διαφορά με ό, τι οι νέοι μπορούν να κάνουν με την τεχνολογία , κρατώντας τα αυτιά και τα μάτια διαρκώς ανοιχτά μπορούν να μάθουν πολλά και στη συνέχεια να βρουν τρόπους για να εμποδίσουν τον κυβερνοβασανισμό και να τον κρατήσουν μακρυά από στο σχολικό περιβάλλον .

Μην υποθέσετε ότι οι γονείς παρακολουθούν τη χρήση της τεχνολογίας του παιδιού τους .

Δυστυχώς , πολύ λίγοι οι γονείς να παρακολουθούν τις online δραστηριότητες των παιδιών τους . Για πολλούς , φαίνεται βουνό . Για το λόγο αυτό , είναι σημαντικό για τους εκπαιδευτικούς να συνειδητοποιήσουν ότι οι γονείς να μην έχουν ιδέα για το τι κάνουν τα παιδιά τους online. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αναλάβουν το ρόλο των γονέων , αλλά γνωρίζοντας αυτό θα τους βοηθήσει να μάθουν πώς να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα με τους γονείς .

Πηγή
http://bullying.about.com/od/Schools/a/10-Facts-About-Cyberbullying-Every-Educator-Should-Know.htm
Απόδοση στα Ελληνικά: Watchdogs Παιδί και Διαδίκτυο